Z roku na rok rośnie liczba osób poszkodowanych, które decydują się na ubieganie się o różnego rodzaju świadczenia odszkodowawcze. Każdego roku przychodzi jednak czas, kiedy musimy złożyć zeznanie podatkowe. Bardzo duża liczba poszkodowanych nie jest jednak świadoma konsekwencji podatkowych, które powstają w momencie uzyskania takiego świadczenia. Warto zatem wiedzieć kiedy i w jakich przypadkach będziemy musieli zapłacić podatek dochodowy od uzyskanego odszkodowania czy zadośćuczynienia.
Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych odszkodowania są zwolnione z podatku. Przyczyną takiej decyzji jest głównie fakt, iż odszkodowanie ma na celu zrekompensowanie poszkodowanemu poniesionej przez niego szkody, a nie jego wzbogacenie skutkujące przychodem, od którego – co do zasady pobierany powinien być pobrany podatek. Są jednak pewne wyjątki od tej reguły. Dotyczy to głównie tych odszkodowań, które otrzymane zostały w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Odszkodowania wolne od podatku dochodowego:
-
-
kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych
-
odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej
-
odszkodowania w postaci renty
-
odszkodowania otrzymane przez właściciela nieruchomości, na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego
-
Odszkodowania, za które musimy zapłacić podatek:
-
odszkodowania z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę
-
odszkodowania przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji
-
odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą
-
odszkodowania wynikające z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe