Z pewnością każdemu z nas zdarzyło się być niewłaściwie potraktowanym przez personel medyczny. Mowa tutaj o takich zachowaniach, jak chociażby brak poszanowania godności pacjenta, intymności czy brak szacunku. Takiego zachowania możemy doświadczyć zarówno podczas pobytu w szpitalu lub podczas zwykłej wizyty u lekarza pierwszego kontaktu. Jednak nie każdy z nas wie, że w takiej sytuacji możemy ubiegać się o zadośćuczynienie za złamanie praw pacjenta.
Wiele słyszy się na temat błędów lekarskich i prób uzyskania odszkodowania, które niestety nie zawsze kończą się z korzyścią dla pacjenta. Poszkodowany ma prawo, a nawet musi starać się o zadośćuczynienie za krzywdę wynikłą z błędu medycznego – nieprawidłowego leczenia lub jego zaniechania. Jest to jednak długa i męcząca droga, należy bowiem udowodnić szkody powstałe w wyniku błędu lekarza, jak chociażby pogorszenie staniu zdrowia. Kryteria przyznania zadośćuczynienia są mniej rygorystyczne w przypadku złamania praw pacjenta, do których dochodzi coraz częściej.
W tym drugim przypadku wystarczające jest wykazanie zawinionego zachowania personelu leczniczego – pielęgniarek, lekarzy, którzy owe prawa naruszyli. Dodatkowo warto wiedzieć, iż poszkodowany nie musi wcale ponieść szkody majątkowej lub uszczerbku na zdrowiu, aby o takie zadośćuczynienie wystąpić. Musi natomiast wskazać, które z jego praw i w jaki sposób zostało złamane. Do najczęściej łamanych praw pacjenta należą m.in. brak poszanowania godności i intymności jak np.:
niestosowne komentowanie wyglądu pacjenta
ubliżanie pacjentowi
bezosobowe mówienie do pacjenta
pozostawienie możliwości wejścia osoby trzeciej do gabinetu podczas badania pacjenta
narzucanie pacjentowi swoich poglądów lub komentowanie jego światopoglądu
nietaktowne komentowanie stylu życia pacjenta
dopuszczenie do uczestnictwa w badaniu pacjenta osób niepotrzebnych